Quinoa

Quinoa je svěží a lehce stravitelná alternativa například rýže či těstovin.

Botanicky se jedná o Merlík čilský (chilský), z čeledi laskavcovitých, který je v Latinské Americe využíván převážně jako obilovina. 
Inkové ji uctívali jako „matku zrn“, dávala prý sílu válečníkům i malým dětem. V poslední době se díky svým úžasným vlastnostem těší obrovskému zájmu a lidé se ji pomalu učí jíst.

V kuchyni má velmi široké využití (přílohy, saláty, rizota, kaše, nákypy i dezerty). Je vyhledávaná mezi strávníky, kteří ze svého jídelníčku chtějí nebo potřebují vynechat lepek (například nemocní trpící celiakií). Mouka z quinoy totiž žádný lepek neobsahuje. Quinoa je rovněž díky nízkému glykemickému indexu vhodnou potravinou pro diabetiky. Její semena jsou navíc zdrojem vitamínů. Najdete v nich riboflavin, kyselinu listovou, beta-karoten, thiamin, vitamin C, alfa-tokoferol. Quinoa je také zdrojem esenciálních bílkovin (23 %), škrobu (60 %), sacharidů (5 %) a tuků (4 až 9 %).

quinoa-rostlina Quinoa-bílá Quinoa-trojbarevna quinoa-salat

 

Kromě bílé Quinoy existuje také červená nebo černá. V obchodech lze zakoupit trojbarevné balení s mixem všech tří druhů. Bílá je tradičně nejpoužívanější. Červená quinoa má méně bílkovin, ale zase obsahuje dvojnásobek vlákniny oproti bílé. A černá quinoa má ve srovnání s předchozími výraznější a křupavější chuť. 

Základní příprava je podobná vaření například rýže. Semena quinoy se přeberou, namočí cca ½ hod ve studené vodě, pak se propláchnou teplou vodou a následně se přendají do vroucí osolené vody (1 díl quinoy na 3 díly vody, jako u rýže). Vše se vaří 15 minut do změknutí.