Pohanka

POPIS A VLASTNOSTI POHANKY

 

Pohanka je známá již přes 2500 let. Za její kolébku jsou označovány jižní svahy Himalájí. V Čechách se začala pěstovat zhruba ve 12. století. V posledních letech se stává více a více oblíbenou a patří téměř k nezbytným potravinám v rámci zdravé výživy.

Za svůj název vděčí pohanka patrně Tatarům – pohanům, kteří ji při nájezdech do Evropy, jako výživnou potravinu, vozili v kožených vacích zavěšených na sedlech a upravovali ji pro svůj jídelníček na všechny možné způsoby.

Je lehce stravitelná a nutričně výživná a spolu s quinoou a amarantem se řadí mezi tzv. pseudobiloviny, které jsou přirozeně bezlepkové, vhodné i pro celiaky. Semena pohanky obsahují draslík, fosfor, vápník, železo, měď, mangan, zinek. Z vitaminů obsahuje hlavně B1, B2, B3 (niacin), tokoferol (E), C, cholin a rutin (vitamin P). Najdeme v ní i nenasycené mastné kyseliny. Pohanka je ceněna pro vysoký obsah rutinu. Je obsažen hlavně v nati, slupkách a v semenech. Rutin má léčivý účinek na cévy v celém organismu. Vrací jim pružnost a s přítomným vitaminem E léčí chorobné cévní změny. Spolu s vitaminem C snižuje riziko trombózy, infarktu či mozkové mrtvice. Proto je dobré jíst k pohance syrovou zeleninu. Pohanka obsahuje velké množství zinku, který posiluje obranyschopnost sliznic, zejména ve chřipkovém období. Snižuje tlak, hladinu cholesterolu, uklidňuje žaludeční a dvanáctníkové vředy, zmírňuje problémy křečových žil. Důležitým prvkem je také cholin. Regeneruje jaterní buňky po poškození chorobami a alkoholem. Pomáhá odbourávat nahromaděný tuk v játrech. Pohanka je cenným zdrojem vlákniny.

Pohanka Pohanka-kvet Pohanka-slupky pohanka-kase

 

Pohanka se hodí do polévek, kaší, salátů, rizot a je také vhodná na zapékání x způsoby. 

V obchodech seženeme většinou tyto varianty pohanky:

  • Pohanka neloupaná (ideální na čaj nebo na výrobu zahřívacích polštářků)
  • Pohanka loupaná - kroupy (nejpoužívanější)
  • Pohanková mouka
  • Pohanka loupaná - lámanka
  • Pohankové vločky
  • Pohanková kaše